Визначення предмета і об’єкта соціології
Термін «соціологія» походить від латинського слова (суспільство) та
грецького «Іоgos» (слово, вчення). У буквальному розумінні соціологія —
наука про суспільство. Намагання пізнати, осмислити суспільство,
виразити своє ставлення до нього супроводжувало людство на всіх етапах
його історії.
Поняття «соціологія» введене до наукового вжитку французьким філософом
Огюстом Кантом (1798—1857) у 30-х роках XIX ст. Соціологію він мислив
як науку, тотожну суспільствознавству, яке об'єднувало в собі всі
галузі знань про суспільство. Філософія Конта отримала назву
«позитивізм». Проголошена ним «позитивна філософія» зводилася до
простого нагромадження загальних висновків окремих наук. Цей самий
принцип поширювався Контом і на соціологію, роль якої він убачав у
спостереженні, описі й систематизації фактів, процесів суспільного
життя. Філософське їх осмислення принципово заперечував як «схоластику»
й «метафізику».
Точка зору Конта на соціологію панувала до кінця XIX ст. Наприкінці XIX
— на початку XX ст. у наукових дослідженнях суспільства поряд з
економічним, демографічним, правовим та іншими аспектами став
виокремлюватися й соціальний. Відповідно звужувався предмет соціології,
обмежуючись вивченням соціальних сторін суспільного розвитку.
Першим, хто дав «вузьке» трактування соціології як науки, був Еміль
Дюркгейм (1858—1917) — французький соціолог і філософ, який створив так
звану французьку соціологічну школу. З його ім'ям пов'язаний перехід
соціології від науки, тотожної суспільствознавству, до науки,
зосередженої на вивченні соціальних процесів та соціальних явищ
суспільного життя, тобто самостійної науки, яка межує з іншими
суспільними науками — історією, філософією, політекономією тощо.
Розходження в поглядах на соціологію як науку не вдалося подолати й
донині. Відомо до 100 визначень соціології, запропонованих
найвідомішими спеціалістами у цій галузі. Не вщухають і дискусії щодо
предмета соціології. Одна з них велася на сторінках часописів
колишнього Радянського Союзу в 60—90-ті роки і мала значною мірою
ідеологічний характер. Вона була пов'язана з ідеологічними соціальними
замовленнями, які впливали на соціологічну науку. На початку 90-х років
під впливом нових соціальних запитів і у зв'язку з розвитком
національної соціології пріоритет при виборі ключових понять соціології
віддається «соціальним спільнотам». Усі визначення зводяться до того,
що соціологія тлумачиться як наука про соціальні спільноти,
становлення, функціонування й розвиток яких відбувається у певних
соціальних системах з притаманними їм соціальною структурою та
характером суспільних відносин. Певну специфіку мають подібні дискусії
в пострадянських державах. Вона полягає передусім у тому, що
трактування предмета соціології тісно пов'язується з трансформацією
політичної системи.
У попередніх трактуваннях предмета соціології підкреслювався
об'єктивний характер соціологічної дійсності, культивувалася ідея
об'єктивної закономірності, об'єктивного характеру соціальної структури
суспільства, акцентувалась увага на розмежуванні відображеного й
відображаючого, об'єктивного та суб'єктивного чинників первинного і
вторинного порядку, до яких зараховували ідеологію і всю надбудову.
Нині переважає позиція активістської соціології, яка в трактуванні її
предмета на перше місце висуває активний фактор у соціальних відносинах
— суб'єкт дії, дійову особу, виділяючи поняття соціальної спільноти як
основоположної категорії соціологічного аналізу. Деякі автори
дотримуються думки, що соціологія — наука про соціальні відносини.
Інші, пропонуючи істотні уточнення в трактуванні поняття «соціальні
відносини», вважають, що соціологія повинна не тільки
сконцентрувати свої зусилля на аналізі суб'єктів історичної дії, а й
стати знаряддям освіти широких верств населення, інструментом
самопізнання суспільства та людини.
Заслуговують уваги міркування, згід |